Specifieke objectieven: essentieel voor een succesvolle taaltraining

augustus 18, 2014

Taaltrainer: “Welke objectieven had u graag bereikt tegen het einde van uw taaltraining?”

Student: “Ik wil beter kunnen spreken, nogal evident! En begrijpen ook, dat is vanzelfsprekend.”

Hoewel die verwachtingen heel begrijpelijk zijn, zijn ze voor een taaltrainer te algemeen om gedurende een taaltraining echt praktisch te zijn. Het is namelijk evident dat een student beter wil kunnen spreken. Het spreekt eveneens voor zich dat de student beter wil begrijpen. Maar hoe kan dat in een relatief beperkte tijdspanne bereikt worden? En hoe boekt de student het beste resultaat?

Naast die heel algemene objectieven is het voor de taaltrainer dus essentieel om per training ook duidelijk omlijnde en specifieke objectieven te kunnen stellen. Houdt hij die specifieke objectieven niet in zijn achterhoofd, of kent hij ze niet, dan is de taaltraining nog steeds nuttig, maar wel veel minder efficiënt. Om succesvol te zijn is het dus van groot belang dat de taaltrainer goed weet welke richting hij wil uitgaan. Op die manier kan hij zijn inspanningen daarop concentreren en in een korte periode een uitstekend resultaat boeken.

Idealiter ontlokt de taaltrainer zijn student dus het volgende antwoord:

“Ik krijg vaak telefoon van de klant, de klant stelt vragen over de specifieke machines in ons assortiment, en heel vaak heeft de klant een probleem met de installatie van de machine. Ik heb vooral moeite met de specifieke technische woordenschat en met het duidelijk overbrengen van de instructies.”

In slechts enkele zinnen verwerft de trainer een schat aan waardevolle informatie, goed voor minstens één goedgevulde – én efficiënte – taaltraining.

 

 

Share on LinkedInShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestShare on Facebook