Succesvolle taaltrainingen – It’s all about priorities

augustus 25, 2014

Is het mogelijk om op relatief korte termijn elk woord en elke structuur van een vreemde taal te leren? Los van de vraag of dat wel noodzakelijk is, lijkt die ambitie ons echt wishful thinking

Het is voor de taaltrainer dus essentieel om tijdens de taaltraining snel te bepalen welke structuren en woorden voor de student nuttig zijn, en welke niet. Die selectie is een belangrijke taak van de taaltrainer, en mag zeker niet lukraak gebeuren. Ze verschilt ook van student tot student. Een boekhouder heeft immers totaal andere behoeftes dan een medewerker van een callcenter.

De taaltrainer kan enkele belangrijke principes in acht nemen bij het maken van een nuttige selectie:

  • Frequentie: Hoe vaak zal een woord/structuur in het dagdagelijkse taalgebruik van de student gebruikt worden?
  • Nut: Gebruikt de student een bepaalde taalstructuur vaak (bijvoorbeeld, de verleden tijd), dan is het nuttig om tijdens de taaltraining aan die structuur tijd te besteden.
  • Eenvoud: Er bestaan veel manieren om in een bepaalde taal iets te zeggen. Soms zijn ze ingewikkeld, maar heel dikwijls ook eenvoudig. Om de leerbaarheid te verhogen, is het zeker zinvol om te focussen op een correct gebruik van de “eenvoudige” zaken.
  • Motivatie: Leerbaar, relatief eenvoudig, en bovendien heel nuttig en frequent in het dagelijkse taalgebruik. De student maakt zichtbaar vooruitgang, en dat verhoogt het zelfvertrouwen. Bovendien houdt het de student gemotiveerd!

Betekent dit dat het een fluitje van een cent is om een vreemde taal te leren? Integendeel, het is en blijft een proces van heel lange adem. Een onwaarschijnlijke investering van tijd en moeite, waarbij motivatie het allerbelangrijkste is. Een correcte focus tijdens de taaltraining houdt de motivatie op peil, wat de kans verhoogt om écht vooruitgang te maken.

Een vreemde taal leren… it’s all about priorities!

Share on LinkedInShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestShare on Facebook